Periodontoloji

PERİODONTOLOJİ NEDİR?

Dişler ve implantların çevresindeki sert ve yumuşak dokuların sağlığını inceleyen, bu dokuların hastalıklarının teşhisi, tedavisi ile tedavi sonrası elde edilen sağlıklarının korunmasını inceleyen diş hekimliği dalıdır.

SAĞLIKLI BİR DİŞETİ NASIL OLMALIDIR?

Sağlıklı bir dişetinin rengi pembe olmalıdır. Diş fırçalama, diş ipi kullanımı veya elma gibi meyve ısırılması sırasında kanama yapmamalıdır. Dişin kenarlarında bıçak sırtı gibi incelerek sonlanmalı ve dişe sıkı bir şekilde tutunmalıdır.

DİŞETİ HASTALIĞI NEDEN OLUŞUR?

Dişlerin yüzeylerinde, diş aralarında, özellikle de diş-dişeti birleşiminde mikrobiyal dental plak denilen yumuşak bakteri tabakası oluşmaktadır. Bu tabaka fırçalama ile temizlenmediğinde, zararlı bakterilerin yaşamasına olanak sağlayan bir hale gelir. Bu sırada ağız içi minerallerin de etkisiyle bu tabaka taşlaşıp sertleşmeye başlar. Bu bakterilerin ürettiği zararlı maddeler öncelikle dişetlerimizde iltihaba (enfeksiyona) neden olur. Bu enfeksiyon neticesinde dişetlerimizde şişlik, kızarıklık, ağrı ve kanama görülür.

Bu bakteriyel diş plağı tabakası temizlenmemeye devam ettikçe, enfeksiyon büyüyerek kemikte erimeye, dolayısıyla da dişlerde hareketliliğe neden olmaktadır.

Diş taşlarının pürüzlü olması üzerlerinde daha fazla taşın daha fazla birikimine neden olacağı için dişeti problemi zaman geçtikçe daha hızlı büyümektedir.

DİŞETİ HASTALIKLARI NELERDİR?

Dişeti hastalıklarının başlangıç şekli daimi olarak dişeti enfeksiyonudur. Temizlenmeyen bakteriyel plak tabakası dişetlerinde ilk etapta kanamaya neden olur. İşte bu dişeti hastalığına GİNGİVİTİS denir.

Dişetlerindeki kanamaya rağmen diş fırçalama ve diş ipine özen göstermeyen bireylerde dişetindeki enfeksiyonun altındaki kemiğe sıçraması ve kemikte erime meydana getirmesi sonucu gözlenen hastalığa PERİODONTİTİS denir.

Bu hastalığın ilerlemesi sonucu önce ağız kokusu gözlenir. Yavaş yavaş dişlerde hareketlenmeler, hatta ilerledikçe dişlerde yer değiştirmeler ve aralanmalar gözlenir. Sigara içenlerde nikotinin damarlar üzerindeki etkilerinden dolayı kanamayı geciktirir ve bu problemlerin çok ilerlemesine rağmen semptomlarını maskeleyebilir.

DİŞETİ HASTALIKLARININ PLAK DIŞINDA BAŞKA NEDENLERİ VAR MIDIR?

1. SİGARA

Sigara kullanan bireylerde, sigaranın içeriğindeki nikotinin dişetinin damarlanmasını bozmasına bağlı olarak dişeti problemleri sık olarak gözlenmektedir.

1. ERGENLİK, HAMİLELİK VE MENAPOZ

Hayatımızın bu özel dönemlerinde vücudumuzda meydana gelen hormonel değişiklikler dişeti dokusunda da hassasiyetlere neden olur ve enfeksiyona yatkınlığı arttırır. Bu dönemlerde ağız içi bakımımıza her zamankinden daha fazla dikkat etmeliyiz.

1. SİSTEMİK HASTALIKLAR

Diyabet, ağız içi dokularda enfeksiyon gelişme riski yüksektir. Özellikle kontrol altında olmayan diyabet hastalarında ağız içi kuruluk, yanma, tat duyu organı dil papillerinde kayıplar gözlenmektedir.

Lösemi ve AIDS gibi vücudun savunma sistemini bozan hastalıklar dişeti hastalıklarına yakalanma ihtimalimizi arttırır.

1. İLAÇLAR

Bazı ilaçlar dişetlerimizde özel değişiklikler meydana getirerek ağız sağlığımız üzerinde kötü etki yapabilmektedir. Bu ilaçların başlıcaları, doğum kontrol ilaçları, antidepresanlar, bazı tansiyon-kalp ilaçları, bağışıklık sistemini baskılayan ilaçlar, epilepsi ilaçları, astım ilaçları ve kortizon içeren spreylerdir.

1. STRES

Stres, vücudumuzun diğer bölgeleriyle beraber ağız içi dokular için de önemli bir risk faktörüdür. Özellikle ani gelişen kemik yıkımlarıyla karakterize AGRESİF PERİODONTİTİS dediğimiz hastalığın başlıca nedeni plaklarla beraber strestir.

1. YETERSİZ BESLENME

Yetersiz miktarda alınan vitamin ve mineraller nedeniyle vücudumuzun tamir mekanizması yavaşlayacağı için dişetlerimizin de enfeksiyona direnci azalacaktır. Dolayısıyla dişeti hastalıklarına yakalanma ihtimalimiz artar.

DİŞETİ HASTIKLARI GENETİK GEÇİŞLİ OLABİLİR Mİ?

Bazı dişeti hastalıkları genetik geçişli olabilmektedir. Hastalarımızdan aldığımız anamnezlerde de sıkça duymaya alışık olduğumuz aile hikayeleriyle karşılaşmaktayız. Ancak genetik geçişli olsa dahi diş fırçalama ve diş ipinin düzenli kullanıldığı düzenli bir ağız bakımı, 6 ayda bir olacağımız diş hekimi muayenesi ve diş hekimimiz tarafından uygulanacak olan diş taşı ve plak temizliği sayesinde dişeti hastalıklarından korunabilmemiz mümkündür.

DİŞETİ HASTALIKLARININ TEDAVİSİ NASIL YAPILIR?

Dişeti hastalıklarının tedavisine, hastalığın ilerleme durumuna bakılarak karar verilir. Eğer dişetlerinde kanamayla karakterize GİNGİVİTİS hastalığı var ise, diş taşı ve plak temizliği ile bu hastalık önlenebilir.

Eğer problem ilerlemiş ve kemikte erimelere neden olacak seviyeye (PERİODONTİTİS) gelmiş ise bu bölgenin cerrahi olarak açılması, bölgede bu probleme neden olabilecek subgingival diş taşlarının temizlenmesi, sonrasında da eriyen kemiğin onarılması için bölgeye kemik tozu ve membran uygulanması gerekmektedir.

DİŞETİ HASTALIKLARI İÇİN KLİNİĞİMİZDE UYGULANAN TEDAVİLER NELERDİR?

1. Total Ağız İçi Bakımı
  2. Subgingival Küretaj
  3. Sert doku greftleme
  4. Yumuşak doku greftleme
  5. Serbest dişeti greftlemesi
  6. Bağ doku greftlemesi

KLİNİĞİMİZDE UYGULANMAKTA OLAN TOTAL AĞIZ İÇİ BAKIMI NEDİR?

Kliniğimize total ağız içi bakımı yapılması için başvuran hastamıza tedavi sırasında hassasiyet yaşamaması için öncelikli olarak lokal anesteziler uygulanır. Sonrasında yoğun diş taşı içeren bölgeler ultrasonik ses dalgası ile çalışan kavitron cihazımızla temizlenir.

Kavitron cihazıyla yoğun diş taşları diş ve dişeti yüzeyinden uzaklaştırıldıktan sonra kalan plaklar air flow denilen cihaz ile temizlenir. Bu cihaz aynı zamanda dişeti altına 1-2 mm kadar uzanan tüm plakları da ağrısız bir şekilde temizlemektedir. Tüm plaklar ağız içinden temizlendikten sonra polisaj macunu ve fırçası yardımıyla dişlerin yüzeyleri cilalanır ki bir daha plak oluşumu içi alan bırakmayalım.

Tedavinin sonunda hastamıza oral hijyen eğitimiyle beraber diş fırçası ve diş ipi kullanımının doğru kullanımı anlatılmaktadır.

SUBGİNGİVAL KÜRETAJ NEDİR?

Total ağız içi bakımı ile temizlenemeyecek derinlikte olan diş taşı ve plakların temizlenmesi içi dişetinin ufak bir cerrahi operasyonla açılıp temizlendikten sonra dikişlerle kapatılması tekniğidir.

Bu tedaviyi uygulayıp uygulamamaya total ağız içi bakımını yaptıktan sonra karar vermekteyiz. Yapılan diş taşı ve plak temizliğine rağmen hastamızın dişetlerindeki enfeksiyon belirtilerinin devam etmesi dişeti içindeki subgingival diş taşlarını bize işaret etmektedir. Böyle durumlarda uygulanan subgingival küretaj hastanın dişeti sağlığını tekrar kazanmasının en kolay yoludur.

SERT DOKU GREFTLEME NEDİR?

Dişeti hastalığı kemiğe kadar ilerlemiş, kemikte erimeye neden olmuş ise dişler hareket etmeye başlar. Bu hareketleri engellemek, bir anlamda dişlerin ağızda kalma süresini uzatmak için yapılan işlemdir. Bu işlemde öncelikle erimenin olduğu bölgeye lokal anestezi yapılır. Bölge cerrahi olarak açıldıktan sonra bölgede erimeye neden olan diş taşı ve plaklar temizlenir. Kemik erimesinin olduğu bölgeye Xenogreft dediğimiz kemik tozları ilave edilir. Üzerine membran dediğimiz örtü serilerek bölgedeki dişeti dikişler yardımı ile kapatılır.

YUMUŞAK DOKU GREFTLEME NEDİR?

Dişlerimizi çepeçevre saran dişetlerimizin yapısı, dişlerimiz ömrünü belirleyen en önemli etkendir. Dişetlerinde herhangi bir nedenle meydana gelen dişeti çekilmelerini onarmak için, öncelikle çekilmenin nedeni belirlenip ortadan kaldırılır. Bu bir diş taşı ise temizlenmeli, eğer yanlış fırçalama ise fırçalama şeklimiz değiştirilmelidir. Daha sonrasında bu bölgeye bir cerrahi işlemle birlikte dişetimizin sağlıklı olduğu üst çene damak bölgesinden uygun miktarda dişeti nakledilerek dikişler yardımıyla çekilmenin olduğu bölgeye sabitlenir. Bu işleme yumuşak doku greftleme denir.

DİŞETİ BÜYÜMELERİ TEDAVİ EDİLEBİLİR Mİ?

Çeşitli nedenlerle meydana gelmiş dişeti büyümeleri, kliniğimizde uygulanmakta olan lazer tedavisi ile kanamasız ve dikişsiz olarak küçültülmektedir. Bu tedavi ile amacımız dişetinin estetik görünmesinin yanı sıra temizlenebilir bir dişeti ortamı sağlamaktır.

GUMMY SMİLE NEDİR?

Doğal bir gülümseme sırasında dişlerimizle beraber bir miktar dişeti görünümü olması estetik sınırlar içerinde kabul edilmektedir. Ancak dişeti görünümünün beklenenin üzerinde olması durumunda dişetlerimizde çeşitli düzenlemeler yapılabilmektedir. Bunların başında GİNGİVOPLASTİ gelmektedir. Bu işlem kliniğimiz lazer cihazımız kullanılarak, kanamasız ve dikişsiz bir şekilde tek seansta tamamlanabilmektedir. Hatta bu estetiği bir tık ileri taşımak isteyen hastalarımızda uzayan diş boylarıyla beraber planlanarak yapılan Lamine Porselenler dişlerin üzerine uygulanmaktadır.

DİŞETİ HASTALIKLARINI ÖNLEMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Dişlerin günde en az 2 kez diş fırçası ve diş ipi kullanılarak tüm plakları uzaklaştıracak şekilde temizlenmesi çok önemlidir.

Ağız ve diş sağlığımız için 6 ayda bir diş hekimi kontrolüne gidilmesi en önemli adımdır. Muayenelerimiz sırasında günlük hayatta temizleyemediğimiz plakların kaldırılması için total ağız içi bakım yapılmalıdır.

Dengeli beslenme, sigara tüketilememesi, stresten uzak durulması dişeti hastalıklarından uzak durmamızı sağlayacaktır.